Cum poate ajuta programarea în ceea ce ține de dezvoltarea emoțională a copiilor?

Cum poate ajuta programarea în ceea ce ține de dezvoltarea emoțională a copiilor?

Îi poate ajuta programarea pe copii să își dezvolte inteligența emoțională?

Există nenumărate argumente pentru care programarea este utilă copiilor, începând cu cele raționale - partea de rezolvare a problemelor, încurajând și cultivând gândirea critică și creativă, până la punerea bazelor unei viitoare cariere, pe viitor.

Copiii învață despre lume și despre cum aceasta funcționează experimentând - de aceea, cunoașterea dedesubturilor aplicațiilor mobile, a jocurilor, a elementelor de bază ale funcționării computerelor, reprezentând diverse aspecte ale interacțiunii acestora cu universul tehnologic. Programarea îi învață pe copii și de ce este necesară matematica, ce se poate construi cu ajutorul acesteia, cum să gândească logic și cum să transfere toate aceste cunoștințe în viața lor de zi cu zi, punând bazele unor calități valoroase, încă de tineri, care vor fi relevante și la vârstă adultă.

Uneori poate fi greu să ne imaginăm cum de la o vârstă fragedă copiii pot înțelege ceva atât de complicat. Cu toate acestea, adevărul este că programarea poate fi foarte distractivă și poate deveni, în același timp, o activitate de neratat, care include nu doar cursuri în sală, ci și tabere de vară, evenimente extra-curriculare, ateliere de programare, concursuri și multe alte astfel de activități similare.

Desigur, ca și în cazul multor alte discipline, a învăța să programezi poate fi uneori o provocare. Uneori, copiii se vor lovi de greșeli și dezamăgiri. Secretul e însă a ști cum să le transformi în perseverență - să îi ajuți nu doar să accepte și să rezolve problemele, ci și cum, poate mai important, să le rezolve atunci când nu le pot rezolva.

Iată  și primul pas către inteligența emoțională.

59% dintre angajatori nu angajează persoane cu un nivel scăzut de inteligență emoțională, chiar dacă IQ-ul acestora este ridicat. (Sursa: Asociația resurselor umane din zona Stillwater)

Abilitățile copiilor de a fi constanți și perseverenți în activitățile lor pot fi dezvoltate prin multiple metode și activități, așa cum e și programarea. Datorită logicii pe care care sunt construite limbajele de programare, copiii înțeleg mult mai mult și integrativ despre cât de important e să găsești soluții la probleme. Fac acest lucru întâi față în față cu monitorul, apoi extind această abilitate la o scară mai largă, în viața lor de zi cu zi.

Cunoașterea programării cu blocuri de cod și crearea de jocuri au un rol semnificativ în dezvoltarea imaginației lor.

Imaginația acestora este mult mai bogată decât a noastră, a adulților, iar ce poate aceasta construi e foarte valoros și creativ. În acest context, abilitatea de a-și crea propriile personaje sau a-i face pe doi roboți să comunice între ei este ceva care îi interesează pe copii fără doar și poate. Unele dintre activitățile noastre la MindHub includ tocmai aceste aspecte: a-i face să înțeleagă că ei pot cu adevărat  controla comportamentul roboților sau că își pot construi propriile personaje în jocuri.

Toate acestea se întâmplă sub apanajul algoritmilor și, deși copiii descoperă că pot crea nu doar lumi noi, ci și că niște abilități specifice îi ajută de-a lungul procesului - logica, precizia și persuasiunea.

Dar cum ajută acest lucru inteligența emoțională?

Inteligența emoțională funcționează în tandem cu atenția, memoria și capacitatea copiilor de a învăța, de a construi relații cu ceilalți și de a-și dezvolta sănătatea emoțională.

Copiii cu o inteligență emoțională mai mare sunt mai atenți la tot ceea ce îi înconjoară, sunt mult mai implicați în școală, au relații bune și funcționale cu oamenii din jur și sunt mai empatici.

O altă parte esențială a procesului de construire a inteligenței emoționale este capacitatea de a controla  emoțiile. Când sunt mai mici, copiii sunt mai predispuși să-și schimbe des starea de spirit. Înțelegerea noțiunilor de bază ale programării, lucrul cu comenzi, algoritmi și diversele limbaje de programare pot avea o influență pozitivă în a-i ajuta pe copii să învețe mai bine să-și controleze emoțiile și să-și consolideze perseverența și persuasiune.

Puși față în față cu diversele provocări inerente programării și cu varietatea de soluții existente la o problemă, copiii reușesc astfel să facă față dificultăților și noutăților în continuă desfășurare, atât de prezente în programare.

Toate acestea nu numai că le stimulează interesul pentru acumularea a tot mai multor cunoștințe, dar îi și  învață controlul și responsabilitatea. Copiii înțeleg că, deși pot eșua într-o sarcină, acest lucru nu este neapărat o problemă, ci dimpotrivă - sunt încurajați să caute proactiv alte moduri de soluționare a acesteia, și că succesul este posibil.

Unul dintre principalele motive pentru care programarea contribuie activ la dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor este că, prin intermediul programării, copiii învață determinarea și lucrează la rezolvarea problemei, până când aceștia ating rezultatul dorit.

O singură activitate, multiple abilități dobândite

Inteligența emoțională este coroborată cu inteligența intelectuală și potențată de senzații. Pe măsură ce copiii își dezvoltă gândirea analitică și abstractă, își schimbă și percepțiile despre lume și despre sentimentele altora.

În același timp, copiii își dezvoltă creativitatea, încrederea în sine și încrederea în abilitățile pe care le dobândesc - fie ele analitice, comunicative și de înțelegere - ale celor din jur și ale propriei persoane. Programarea contribuie semnificativ la felul în care copiii înțeleg funcționarea lumii:

Toate acestea sunt doar o parte a procesului prin care trec copiii atunci când își construiesc și consolidează abilitățile, calitățile și emoțiile. Dezvoltarea inteligenței emoțională începe de la vârste fragede, odată cu capacitatea copiiilor de a face diferența între ceva greșit sau corect, de a înțelege că acțiunile sau cuvintele îi pot răni pe alții sau, din contră, că îi pot face fericiți, de a învăța cum să facă față frustrării și cum să fie calmi în fața provocărilor.

La MindHub, mentorii noștri pleacă de la toate aceste premise și le cultivează constant, în așa fel încât copiii să poată învăța nu numai să programeze, ci și exploreze și chiar să-și dezlănțuie potențialul inteligenței lor emoționale. 

Haideți să ne cunoașteți și să descoperiți voi înșivă cum putem contribui la dezvoltarea copiilor - intelectuală și emoțională: consultați oferta noastră pentru o lecție gratuită de programare, alegeți orașul, data și ora care vi se potrivesc cel mai bine  și înscrieți-vă copilul la o aventură de o ora și jumătate de neuitat în universul fascinant al programării!

 

Mai multe de pe blogul nostru

Roblox și Minecraft: jocuri sau instrumente de învățare? Nou

Roblox și Minecraft: jocuri sau instrumente de învățare?

Roblox și Minecraft sunt unele dintre cele mai descărcate ...

Citit
Tehnologia afectează sau potențează modul de gândire al copiilor? Nou

Tehnologia afectează sau potențează modul de gândire al copiilor?

Tehnologia este prezentă în mai toate aspectele vieții moder...

Citit
Cum susține programarea dezvoltarea abilităților sociale? Nou

Cum susține programarea dezvoltarea abilităților sociale?

În lumea de astăzi, profund ancorată în digital, învățarea p...

Citit